Seven sounds !

Kan tänkas att " Seven sounds, kallas  för "Framtidsbandet",kan blir verklighet med div. konsertprojekt. Repertoar finns och musiker finns, det är inte frågan om ersättning med 1 krona i hatten, eller gratisframträdande, " världsstjärnor" vill ha en hyfsad ersättning, gager som fanns på 70-talet har ju tredubblats i nutid, ekonomi finns helt klart i dagens samhälle. Jag tänker på tänkbara arrangörer som har ekonomi.men marknaden är tuff och jobben svåra att få eller att vi blir anlitade. 

Nostalgitripåp gällande orkestrar

Lite både "mardrömmar och sköna drömmar " natten till i dag , när jag tänker på tiden när jag kom till flottans musikkår, hade vid det tillfället min kompis Torsten Wennberg, soloklarinett i Flottans musikkår, Barytonsax i olika orkestrar i Stockholm,  och min nära relation, Kerstin, sekr. i Ramels tält-turnè  i Stockholm. 

Allt nytt, mycket snurrande i Stockholm , lyssnade på många olika orkestrar, hälsade på musiker, träffade nya fantastiska musiker i storstan, Högertrafik infördes och det blev lite kaos, , jag  tyckte allt blev mycket intressant och spännande. Blev medlem  i en stråkorkester på Flottans musikkår som violinist, ledare Härje, vi spelade bla  Klarinettqvintetten av Mozart. med Leif Karlsson som också jobbade  på musikkåren och vi hade många framträdanden. , samt Anders Bergman klarinett  som är bror med sångerskan Bergman. 

.Leif fick klarinettjobb i Gävleorkestern, och Anders Bergman blev musikskoleledare och sedemera chef på ett  musikförlag. 

Vid denna begynnelsetid på musikkåren, studerade jag stråkteknik  för  Proff. Forsberg på musikhögskolan i Stockholm.Blev även medlem i Norrlands Nations kammarorkester, Dir. Baumgardt, Danmark; violinist i Radioorkestern. Började sedemera i Västerås kammarorkester som ledare och dirigent.  

Vid repetitioner vid flottans musikkår, Dir. Bertil Driving, var ambitionen mycket hög, På repertoaren; Operamusik i alla lägen i konserter bla i kungsträdgården varje sommar, skansen med flera ställen. Torsten Wennberg och jag spelade även med sommarorkestern i Stockholm, klarinett solo och 2 klarinett! Intressant repertoar i detta projekt.  

Nykommen musiker till Flottans musikkår, Christer Torgè, antydde till mig, citat" Du Johansson, ta det lungt, Du kommer aldrig att få några jobb i Stockholm, ingen ringer till Dig,och jag äger telefonen, personalens telefon" sykningen var total av Torgè.

Så en dag ringer telefonen, och Christer kom till mig och sa" Du har telefon hr Johansson, ta detta samtal. 

Du ljuger sa jag, men motvilligt tog jag telefonen. " Hej säger Lennart Wärmell, den store dragspelaren, jag har jobb till Dig på gröna Lund," och fortsatte" Du är bra på att transponera, i alla tonarter på Din tenorsax,"  ja svarade jag, det brukar inte vara något problem med c-stämmor, dragspelsstämmor etc.

Där förändrade min situation totalt i i musikvärlden i Stockholm. Jag träffade en ny kompis i wärmells orkester, en fatastiskt duktig trumslagare,Håkan Brunsberg, vi blev verkliga vänner och träffades ofta, nästan varje dag. Han sa" Du kan ju inte spela med ett dragspelsband," planerna kom under spelningen att starta ett band, jag hade alla prylar, repertoar, och Torsten Wennberg skrev nya arr till bandet. Min medverkan i Wärmells orkester, jag slutade och jag startade eget band i Stockholm . Samma besättning som min tidigare orkester i Norrland, / Umeå/  och reperoaren fanns och utökades också. 

Många jobb med detta band, " Seven sound brass, med sångaren Vin Cardinale. Jobb på Putte Wickmans "dans in" på hornsplan, samt jobb på många nationer i Uppsala. Lite synd att mina kontakter då,  inte finns länge i musikvärlden i Stockholm. Lika med " Nalen" där vi spelade med orkestern och förvarade en del orkesterprylar, " La Visite" och "  Zansibar" och andra kända ställen, stort hotell på söder och ett dansplace i källare, " Göta Källare" . Sedan blev det även "Sara restauranger" i Stockholm och Uppsala, ungdomsgårdar med flera ställen. 

 

Kommer med bilder på lite av vad som nämts i detta inlägg.